Tennisarm, golfersarm en muisarm

Een tennis-, golf- of muisarm zijn allemaal vormen van RSI (Repetitive Strain Injury), oftwel letsel door het herhaaldelijk maken van éénzelfde beweging.

Tennisarm/tenniselleboog:
Een tennisarm is een overbelasting van de ‘polsstrekkers’, waardoor er een irritatie ontstaat in de bot-pees-overgang aan de buitenkant van de elleboog. De irritatie geeft pijn aan de buitenkant van de elleboog, soms met uitstraling naar onderarm, pols en hand. Ook  is krachtverlies mogelijk bij knijpbewegingen en kunnen hef- en draaibewegingen van de arm pijnlijk zijn.

Golfersarm/golfelleboog:
Een golfers elleboog wordt gekenmerkt door pijn aan de binnenzijde van de elleboog uitstralend naar de onderarm.De pijn wordt veroorzaakt door een irritatie van de peesaanhechting van de polsbuigers. De pijn wordt erger bij buigen in combinatie met naar binnendraaien van de onderarm, onderhands tillen en/of na herhalende werkzaamheden. Er is sprake van drukpijn op of onder het binnenste botuitsteeksel van de elleboog.

Muisarm:
Een muisarm is een overbelasting aan de schouder, arm of hand als gevolg van het intensief werken met de computermuis. De combinatie van een verkeerde lichaamshouding en het steeds maar weer herhalen van dezelfde beweging kan leiden tot de klachten. De klachten ontstaan geleidelijk en houden steeds langer aan. De pijn kan samengaan met tintelingen, doof gevoel of krachtsverlies in de armen.

De chiropractor onderzoekt tijdens het eerste consult uitvoerig waar de klachten vandaan komen. Tijdens het onderzoek wordt een analyse gemaakt van uw houding en bewegingspatroon. De behandeling bestaat uit het spierontspannende technieken van de aangedane spieren, gewrichtmanipulatie of mobilisatie, spierstretches, functionele oefentherapie en houdingscorrectie.