Nekpijn

Nekpijn is een veel voorkomende klacht. Naar schatting krijgt maar liefst 70% van de bevolking er mee te maken. Als u last heeft van nekpijn dan kan dat van grote invloed zijn op uw functioneren thuis of op het werk. Als uw klachten niet vanzelf herstellen of terug blijven komen dan kan chiropractie uitkomst bieden.

Oorzaken
Nekklachten kunnen door verschillende redenen plotseling opkomen of geleidelijk ontstaan. Nekpijn is vaak een complexe klacht en kan allerlei verschillende oorzaken hebben. Een slechte lichamelijke houding, trauma (zoals een auto ongeluk) en slijtage zijn slechts enkele voorbeelden.
De verschillende oorzaken kunnen ervoor zorgen dat de gewrichten niet meer goed bewegen en spieren verkrampen, waardoor de pijn ontstaat. Dit kan in eerste instantie zorgen voor nekklachten, maar daarnaast ook voor pijn in armen, borst of hoofd.

Kenmerken van nekpijn
Vaak voelt nekpijn als een zeurende of scherpe pijn aan één of beide kanten van de nek of boven op de schouders. Het kan zijn dat u merkt dat u minder goed kan bewegen met de nek, zoals bij het om kijken in de auto of op de fiets. Spieren voelen strak aan en de nekpijn kan gepaard gaan met hoofdpijn, duizeligheid, uitstralende pijn of tintelingen naar de armen, hand of vingers.

Onderzoek en behandeling bij een chiropractor
De chiropractor zal eerst vragen stellen over uw klacht en u daarna onderzoeken. De chiropractor kan verschillende technieken inzetten om de beweeglijkheid van de gewrichten in de nek te verbeteren. Ook worden er technieken gebruikt om de spieren te ontspannen. Zo nodig krijgt u oefeningen en adviezen mee naar huis om de houding te verbeteren of de spieren te versterken.