Hoofdpijn en migraine

Er zijn vele verschillende soorten van hoofdpijn. De chiropractor behandelt met name hoofdpijn vanuit de nek (cervicogene hoofdpijn), spanningshoofdpijn en migraine.

Cervicogene hoofdpijn
Cervicogene hoofdpijn is vaak hoofdpijn aan één kant van het hoofd, maar kan ook aan beide kanten voorkomen. De pijn start gewoonlijk in de nek en straalt uit naar het gebied bij de slaap en boven het oog. Het is gewoonlijk een zeurende pijn die in aanvallen kan komen, variërend in duur van enige uren tot enkele dagen. De hoofdpijn komt voort vanuit de structuren rondom de bovenste nekwervels. Door de verminderde beweeglijkheid van de bovenste wervels kan een irritatie optreden van het wervelgewricht zelf maar ook van de  spier en bandstructuren er omheen welke voor hoofdpijn zorgen.

Spanningshoofdpijn
Spanningshoofdpijn is een drukkende pijn  aan beide kanten van het hoofd of rondom het hoofd. De pijn kan voelen als een strakke band die om het hoofd heen zit. Vaak gaat de pijn gepaard met gevoeligheid van de schouders, nek en schedelrand. De pijn ontstaat meestal door een verhoogde spanning van de spieren in de nek. Het gaat hierbij voornamelijk om de spieren aan de achterzijde van de nek. Door een te hoge spanning kunnen de nekwervels niet optimaal functioneren. Vermoeidheid, stress of een slechte lichaamshouding kunnen de klachten verergeren. Daarnaast kan spanningshoofdpijn ook vanuit het kaakgewricht komen.

Migraine
Er zijn verschillende soorten migraine. Als u heftige stekende of bonzende hoofdpijn heeft, vaak aan één kant van het hoofd, dan kan het zijn dat u migraine heeft. De pijn wordt erger bij inspanning en het kan zijn dat u zich misselijk voelt en moet overgeven. Vaak is fel licht of een hard geluid slecht te verdragen. Soms wordt migraine vooraf gegaan door een ‘aura’. U ziet dan voordat de hoofdpijn begint flikkeringen of vlekken voor de ogen. In enkele gevallen kan het zijn dat u een doof gevoel, tintelingen of wat minder kracht heeft aan één kant van uw gezicht of lichaam. De migraine komt vaak in aanvallen. De duur van een aanval varieert van enkele uren tot een dag of drie.

Migraine wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door invloed van het zenuwstelsel op de bloedvaten. Er zijn talloze oorzaken voor de hoofdpijn aan te wijzen. Soms kunnen medicijnen, alcohol of bepaalde voedingsstoffen, zoals kaas en chocolade een migraine aanval uitlokken. Medicijnen kunnen uitkomst bieden tijdens een migraine aanval.
De chiropractor onderzoekt of er een verband is tussen uw hoofpijn en wervels, gewrichten of zenuwen. Als dat het geval is, dan is een chiropractische behandeling zinvol. Chiropractie is helaas niet altijd de oplossing voor migraine, maar in veel gevallen kan een chiropractor wel helpen om uw aanvallen in frequentie en intensiteit te verminderen

Als u voor het eerst bij de chiropractor komt dan zal de chiropractor eerst een indruk moeten krijgen van de soort(en) hoofdpijn waar u last van heeft. Niet elke hoofdpijn kan namelijk met dezelfde behandelmethode effectief worden aangepakt. Doormiddel van vragen en lichamelijk onderzoek tracht de chiropractor te achterhalen waar de pijn vandaan komt. Naar aanleiding van het onderzoek zet de chiropractor een behandelplan op en kan de behandeling  worden gestart.