Heupklachten

De meest voorkomende klachten aan de heup zijn stijfheid, bewegingsbeperkingen en pijnklachten. Vaak is de liesstreek de plek van de pijn die door kan stralen over het bovenbeen naar de knie. Klachten aan de bil, pijn aan één kant van de onderrug, buitenkant van de heup en bij het schaambeen worden vaak toegeschreven aan de heup, hoewel deze klachten ook vaak voortkomen uit problemen van het bekkengewricht. Het is dan ook belangrijk te achterhalen waar de oorzaak van de heupklacht ligt.

Het heupgewricht heeft een grote bewegingsvrijheid. Het dus belangrijk dat er voldoende steun is van de omliggende spieren (zoals de bil- en bovenbeenspieren). Deze spieren kunnen te sterk of te zwak worden onder invloed van bijvoorbeeld langdurig zitten, herhaaldelijke bewegingen, sportblessures en teveel of te weinig belasting. Door disbalans in de spieren kan de heup verkeerd worden belast, wat heupklachten kan veroorzaken.  Veel voorkomende heupklachten zijn artrose, liesblessures, impingement en slijmbeursontsteking.

Artrose
Bij artrose slijt het kraakbeen tussen de botten. Artrose van de heup geeft vaak pijn in de lies, het bovenbeen, de knie of aan de buitenkant van het dijbeen. Naast pijn ontstaat vaak stijfheid en beperkingen in de heupbewegingen, zoals bij het aantrekken van de schoenen en sokken. Hoewel de slijtage van het heupgewricht niet kan worden teruggedraaid, kan chiropractische behandeling wel de functie van de heup en de omliggende structuren verbeteren waardoor pijn en stijfheid verminderen.

Liesblessure
Bij een liesblessure is er sprake van een overbelasting, verrekking of scheuring van een of meer spieren aan de binnenkant van het bovenbeen. De blessure kan acuut ontstaan, maar vaak ontstaan de klachten sluipend en zijn langdurig aanwezig. Een chronische liesblessure ontstaat in de regel door overbelasting en verkeerde belasting. De aangedane spiergroepen zijn de spieren die het been naar binnen bewegen (adductoren), de spieren die de heup buigen (iliacus, psoas en rectus femoris) en de rechte en schuine buikspieren.

Impingment

Bij heupimpingement raakt het kraakbeen of de bindweefselring in de heup ingeklemd tussen de heupkop en de heupkom. De klachten ontstaan meestal door herhaaldelijke verkeerde belasting van de heup, maar kunnen ook aangeboren zijn of ontstaan na een heupfractuur. De klacht wordt het vaakst gezien bij mensen tussen de 15 en 50 jaar, intensieve sporters, of sporters waarbij veel heuprotatie wordt gevraagd (bijvoorbeeld golf, hockey, voetbal, rugby). De impingement veroorzaakt pijn en stijfheid in de heup, met name bij het buigen en draaien van de heup.

Slijmbeursontsteking
De slijmbeurs is een met vocht gevuld ‘kussentje’ die voor een soepele beweging zorgt tussen botten en spieren. Door disbalans in de spieren van de heup, kan de slijmbeurs teveel worden belast waardoor deze gaat ontsteken. Een slijmbeursontsteking geeft pijn rondom de heup, mogelijk met uitstraling naar het bovenbeen of de knie en het is pijnlijk om op die zij te liggen. Wanneer de klacht langer aanhoudt, ontstaat mankend looppatroon en stijfheid in de heup. Uiteindelijk is de pijn ook in rust aanwezig en kan u zelfs uit uw slaap houden.

De chiropractor kijkt met behulp van het vraaggesprek en het uitgebreid onderzoek waar de heupklachten vandaan komen. De chiropractische behandeling zal veelal bestaan uit manipulaties en mobilisaties om de functie van de gewrichten te herstellen,
spierstretches, triggerpoint-therapie, dry needling. Daarnaast worden functionele oefeningen gegeven om de balans in de spieren en heupbelasting te verbeteren.